Koji je značaj činjenično utemeljenog kreiranja politika (evidencebased
policy making) za uspešnost pregovora o pristupanju u EU?
Do koje mere su činjenice i argumenti neophodni za državu kandidata
tokom pregovora za članstvo u EU, kao i za državu članicu u kontekstu
pregovora unutar EU?
Kako obezbediti koordinaciju (ponekad suprotstavljenih) pozicija i
interesa različitih resornih ministarstava u cilju zastupanja
jedinstvene nacionalne pozicije u kontekstu pregovora za pristupanje,
kao i po pristupanju EU?
Da bi se odgovorilo na ova pitanja, sprovedeno je temeljno istraživanje koje
se fokusiralo na analizu postojećeg sistema kreiranja politika i koordinacije
u Srbiji kao i sistema nekoliko država članica (Ujedinjeno Kraljevstvo,
Francuska, Poljska i Letonija). Na osnovu više od 50 intervjua sprovedenih
sa relevantnim akterima prikupljena su iskustva iz prve ruke, čime je
obezbeđena temeljnost i verodostojnost analize, kao i osnov za preporuke za poboljšanje sistema kreiranja politike u Srbiji u svetlu pregovora za
pristupanje EU.
S obzirom da se na unapređenju određenih aspekata ciklusa javne politike
intenzivno radi u okviru nekoliko bilateralnih i IPA projekata tehničke
pomoći, fokus Studije je na fazi ciklusa politike koja se uglavnom izostavlja
iz opsega delovanja tih projekata, a koja je od presudne važnosti za učinak
Srbije u pregovorima za pristupanje EU (kao i za pregovore u Savetu EU
nakon pristupanja), tj. na fazi formulacije politika. Iako se proces
kreiranja politika ne može striktno podeliti na odvojene korake i mnogi od
njih se preklapaju, faza formulacije bi nužno trebalo da podrazumeva
definisanje prioriteta, analizu problema, identifikovanje opcija politike (pri
čemu donošenje zakona nije jedina opcija!), njihovu procenu i poređenje,
kao i odluku o najpoželjnijoj opciji. Ova faza treba obavezno da obuhvati i
među-ministarske konsultacije kao i konsultacije sa javnošću.
Faza formulacije politika je najmanje razvijena od svih faza ciklusa politike
u Srbiji što stvara negativne posledice i po ostale faze ciklusa. Istovremeno,
postoji preteran naglasak na fazu izrade nacrta zakona bez dovoljne
prethodne analize i procene uticaja. Razni prateći dokumenti
(obrazloženje, polazne osnove, analiza efekata zakona, itd.) isključivo su
povezani sa nacrtima zakona (i drugih propisa) koji se stavljaju na dnevni
red Vlade, ali sama analiza politike nije detaljnije uređena. Predlozi politike
dolaze do Vlade u fazi kada nije moguća intervencija u pravac politike, s
obzirom da je organ koji predlaže nacrt zakona već ugradio određeni
pristup rešavanju problema u podneti tekst. Iako su mnogi elementi
neophodni za verodostojan i činjenično zasnovan proces kreiranja politika
prisutni u okviru više relevantnih dokumenata koji uspostavljaju pravni
okvir u ovoj oblasti, oni nisu povezani u koherentan sistem i nedostaju im
dodatni elementi uz pomoć kojih bi faza formulacije politika dobila suštinu.
петак, 23. јануар 2015.
Пријавите се на:
Објављивање коментара (Atom)
Истакнути пост
Отсећи хидри краке.(politički komentar)
Арсеније Станковић Završio IX Beogradsku gimnaziju, Vojno tehničku akademiju i Visoku vojnopolitičku školu JNA. Poslediplomske sudij...
-
kandidati Sps-a za Novi Beograd Žika Obrenović predsednik OO Sps-a Novog Beograda sa Aleksandrom Antićem
-
Crnogorski homofobi iz Dveri na listi Aleksandra Šapića Apr 07, 2016 7 Komentara Na izbornoj listi Aleksandra Šapića za odbornik...
Нема коментара:
Постави коментар